Isbrytaren Oden 2008-08-25, c:a N87.4 W7.1

Michael Tjernström

Vy över Odens fördäck med luftinsug på labbtaket. Foto: Michael Tjernström

För några dagar berättade jag om arbetet på isen vid Oden och senare om arbetet vid den råk där vi samlar vattenprover. Denna gång tänkte jag hålla mig ombord. Det förhärskande intrycket man får när man ser Oden framifrån är att det står blå containrar nästan över allt. En rad står på labbtaket och ytterligare en på fjärde däck. Längst ut på babords sida (vänster…) står en stor specialbyggd kontainer, och från taket på denna sticker två master upp och ut från Oden. Längs upp i dessa sugs luft in av en väldig massa pumpar och kommer ned in i containern. Den stora containern är fullastad med en massa olika instrument som mäter partiklar i luften: hur många de är, hur de ser ut, hur stora de är och vad de består av.

Michael Tjernström

Samtal i kemilabbet. Foto: Michael Tjernström

Jämte denna står två “vanliga” containrar och i dessa håller atmosfärkemisterna till. De får också del av luften som kommer från insugen och här mäts olika gaser i luften, vilka de är och deras koncentration. Inne i den stora containern samlas och partiklar på filter; dessa analyseras sedan i kemicontainern för att man skall få ytterligare ett mått på vad aerosolen innehåller för kemikalier.

Michael Tjernström

Arbete inne i aerosollabbet. Foto: Michael Tjernström

Att samla in aerosoler och luftkemi på en båt är naturligtvis en utmaning, eftersom vi ju ogärna vill få in båtens egna avgaser i insugen. Därför har vi förankrat Oden i ett hörn på isflaket; vi får då två sidor att använda med nästan rät vinkel emellan. Dessutom kan man lägga styrbords eller babords sida till. På så vis finns det fyra olika sätt att förtöja och man väljer det som är lämpligast med hänsyn till vindriktningen. Utöver detta är det stränga restriktioner på körning av snöskoter och på vart och hur helikoptern får flyga. Ibland kommer dessa olika behov i konflikt och det kan leda till att man hellre stänger
insugen en kort stund än att förorena mätningarna, för att kunna köra ut en skoter någonstans.

Leave a comment